Čtenost periodik do schránek

Odborný tisk o čtenosti periodik do schránek

O čtenosti bezplatných novin a časopisů do schránek referoval loni na podzim odborný časopis Media&Marketing (Marketing&Media 25.11.2013). Vycházel přitom z výsledků rozsáhlého výzkumu trhu, médií a veřejného mínění Market & Media & Lifestyle – TGI, který probíhal v prvním pololetí roku 2013. Respondentů bylo zhruba 7,5 tisíce a odpovídali na tři otázky:

  • Dostáváte pravidelně do schránky bezplatný zpravodajský časopis/noviny s informacemi o městě, kde žijete?
  • Kolik dalších členů domácnosti, kromě vás si tento bezplatný zpravodajský časopis obvykle pročte nebo prolistuje?
  • Jak hodnotíte bezplatné zpravodajské časopisy s informacemi o vašem městě, které dostáváte do schránky?

Odpovědi staví tento typ periodik do pozice velmi atraktivního propagačního média. Do schránky jej totiž dostává zhruba pět milionů lidí ve věku 12 – 79 let, jeden výtisk čte průměrně 2,55 člověka v domácnosti. Hodnocení takových periodik je zjevně dobré, protože je přečte či alespoň prolistuje 92 procent lidí, kteří je dostanou do schránky.

 

Kdo jsou čtenáři
Z hlediska sociodemografie nikoho asi nepřekvapí, že jde o průřez populací, nejčastěji dostávají bezplatné zpravodajské tituly lidé ve skupině 45–54 let, menší zájem o tyto tituly je ve věkových skupinách do 29 let. O něco větší pozornost věnují bezplatným zpravodajským časopisům ženy.

 

Noviny zdarma do schránek čte 92 procent lidí
Lidé chtějí vědět, co se děje tam, kde bydlí. Právě proto jich 92 procent čte místní noviny, které dostanou zdarma do schránky. Potvrdil to loňský průzkum Median. Podle něj si jeden výtisk přečte průměrně 2,55 osoby. V rodině to jsou většinou dva dospělí, kteří rozhodují o rodinném rozpočtu.

Z výsledků průzkumu Median je zřejmé, že pro čtenáře není důležitý vzhled novin. Důležité je pro ně to, že jim tyto noviny přinášejí zdarma informace o dění v okolí jejich bydliště. 

V praxi to znamená, že v například padesátitisícovém městě, kde kterýkoli celostátní deník prodá jen několik tisíc výtisků, noviny do schránky zasáhnou prakticky všechny obyvatele starší 12 let. Tedy 92 procent. To vám žádné jiné tištěné periodikum nemůže nabídnout.

Noviny do schránek nemůžete srovnávat ani s tak populárním internetem. Za prvé 33 procent domácností nemá internet (32 procent nemá počítač). Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu za rok 2013. Za druhé, řada informací, které přinášejí noviny do schránek, není na internetu snadno k nalezení.

Pokud chcete oslovit všechny obyvatele města, jsou noviny zdarma do schránek tou nejlepší volbou.

Pak už záleží jen na tom, jestli je váš inzerát dobře zpracovaný. A v tom vám umíme poradit.

 

Výhody novin do schránky internet nepřekoná
Už jste si někdy zkusili do kapsy strčit internet? Jasně, že ne. Protože to nejde. Ale noviny nebo časopis do kapsy strčíte bez problémů. Stejně tak si z internetu nic nevystřihnete a nepřipevníte na lednici. S inzerátem nebo článkem z novin to uděláte bez problémů. Díky tomu to, co je v novinách, snadno ukážete komukoli ze svých známých. Třeba v restauraci. A to samé mohou udělat čtenáři novin do schránek.

Právě to je jedna z hlavních výhod tištěných médií oproti internetovým.

Noviny či časopis složíte do kapsy kdykoli. Kromě chytrého telefonu to však s žádným přístrojem, který nabízí připojení k internetu, neuděláte. Do kapsy se nevejdou a jsou navíc těžké. A ten chytrý telefon, který se do kapsy vejde, zase není moc příjemný ke čtení. Elektronickou stránku nevytrhnete, ani z ní nic nevystřihnete.

Pro zvlášť zapřisáhlé příznivce internetu dodáváme: každý návštěvník internetových stránek vidí jen to, co je na hlavní stránce. Reklamu kdekoli jinde už vidí méně lidí. Inzerát v tisku je pro čtenáře vždy na hlavní stránce. Protože své noviny prolistuje celé.

Internet má, oproti novinám do schránek, ještě jednu nevýhodu. Tyto noviny oslovují 92 procent lidí, kteří je dostanou. Ale internet nemá 33 procent domácností (Český statistický úřad, 2013). Takže internet osloví 67 procent lidí ve vašem městě. Noviny do schránky 92 procent.

A ještě jeden fakt. O řemeslníkovi ze sousední ulice na internetu zmínku nenajdete. V novinách do schránky ano.